Vakantie vieren op Sint Maarten. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Yvonne Janssen - WaarBenJij.nu Vakantie vieren op Sint Maarten. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Yvonne Janssen - WaarBenJij.nu

Vakantie vieren op Sint Maarten.

Door: yfkesxm

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

02 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Vakantie vieren op Sint Maarten.

Lang geleden dat ik hier iets geplaatst heb maar heb ook veel mails en berichtjes op facebook gekregen. Erg leuk om zo toch contact te houden met mijn vriendinnen en family!

Ik heb niets meer bijgehouden vanaf de laatste keer dus moet nu proberen er een verhaaltje van te maken. We hebben erg veel meegemaakt en gedaan de laatste twee weken dus ben benieuwd of ik me dat nog allemaal herinner!

Maandag 16 april was het de eerste keer(!!) dat we contact legde met iemand van school via skype. Ingrid is een docente aan Pabo Sittard die het mogelijk heeft gemaakt dat wij hier naar toe mochten gaan. Zij is hier zelf een aantal jaren geleden ook geweest en het was leuk om haar te spreken. We hebben haar over alles wat hier is gebeurt bijgepraat en was fijn om dit te kunnen doen. Verder hebben we deze dag ook weer lekker kunnen werken aan ons onderzoek, erg fijn!
Dinsdag kwam er een milieudeskundige ons van alles vertellen over het eiland. Dit had de directrice voor ons geregeld. Erg goed van haar en het was ook interessant om te horen. Nu hebben we nog een keer een excursie, dan gaan we overal naartoe om het te kunnen bekijken. En we krijgen hopelijk nog een presentatie van hem over de staatsinrichting hier, dat kunnen wij mooi gebruiken voor het themadossier.
Woensdag 18 april was dan eindelijk de dag dan m'n vriendinnetje Moniek als juffrouw door het leven mag...erg leuk! En ook Rick kreeg eindelijk goed nieuws, hij krijgt over 'n week de sleutel! Wij hadden deze dag tussenevaluatie met de directrice over onze stage. Ze was tevreden over ons functioneren en bood ons zelfs aan om na het afstuderen te komen werken daar. Fijn om te horen!
Verder hadden we vrijdag 20 april een teamuitje na stage. Met alle collega's gingen we een activiteit doen en erna nog wat drankjes. We moesten een foto-hunt gaan doen. Allerlei belachelijke, maar wel erg leuke, opdrachten en deze moesten we uitvoeren en foto's van maken. Uiteindelijk kwamen alle groepen weer bij elkaar en moesten we de fototoestellen inleveren. We hebben ons echt kostelijk vermaakt. 's Avonds zijn we uiteindelijk nog met alle stagiaires en Cindy en Anke (leerkrachten van Sr. Reginaschool) op stap geweest bij Soggy.
Verder hebben we lekker genoten van ons weekendje op het strand en met wat drankjes!
Maandag 23 april startte stage weer maar het waren maar twee stagedagen deze week en dan was er vakantie. Maandag was ik dan maar eventjes in de klas en erna mogen wij altijd aan ons onderzoek werken. Er was 'n kind jarig in groep 4. Een grote taart ter traktatie voor de juffen, 4 pizza's in de klas en heel veel cola. En dan gek vinden dat de kinderen toch grote maten in de kleren hebben.
Dinsdag was het CARNIVAL! Nou dat hebben we geweten. We hebben onze ogen uitgekeken met wat we zagen. Dat de kinderen hier een goed ritmegevoel hebben wisten we al...maar wat ze hier dansen, niet normaal. We hadden ogen te kort en het fototoestel draaide overuren. Uiteindelijk heel veel foto's gemaakt en filmpjes maar duurt te lang om deze te uploaden, helaas! Heb 'n aantal foto's toegevoegd.
Van woensdag 25 april tot en met dinsdag 1 mei hebben we dus vakantie. Samen hebben we een planning gemaakt wat we allemaal gingen doen. Dit hebben we bewust bewaard tot aan de vakantie zodat we niet elke vakantiedag op het strand vertoeven ofzo.
Woensdag zijn we lekker een dag bij Karakter door gaan brengen en erna naar de wasserette (echte huisvrouwen) en hierna gingen we dan EINDELIJK frietjes halen. De snackbar die een leerling uit mijn klas me getipt had, hadden we al in maart ontdekt. Maar toen hing er een briefje dat ze een maand gesloten zouden zijn. Dus nu waren we heel blij dat ie EINDELIJK open ging. Dus hebben we lekker frietjes gehaald en frikadel speciaal en lekker van gesmuld!
Donderdag gingen we met de boot naar Pinel. Een eiland wat mooi is maar er wordt mooier over gepraat. Het waaide amper dus het was enorm hot,hot,hot! En vandaag was EINDELIJK de dag dat Rick z'n sleutel kreeg, wauw!
Vrijdag zijn we naar Le Galion geweest, een mooi en rustig strandje. Geliefd bij ouders met kinderen want het is heel lang erg ondiep. Ook heb je midden op zee een stuk waar het weer erg ondiep is, dit zie je bij de foto's.
Zaterdag waren we van plan om de Pic Paradis te beklimmen. Allereerst werden we gewekt om 4.00 uur want het was tijd voor Jouvert. Nadat wij een jump-up gezien hebben weten we dat dit niet aan ons besteed is. Wij zijn ook gewaarschuwd dat het niet vlekkeloos ging verlopen dus besloten we dit aan ons voorbij te laten gaan. Waar we in Nederland nog een instantie hebben, welke de gemaakte decibellen komen controleren tijdens concerten trillen hier de zandkorrels in zee.
Dus vroeg de veren uit om de Pic Paradis te beklimmen. Dit is de hoogste berg van Sint Maarten, 424 m hoog. We kwamen aan bij een hele grote berg wat de Pic Paradis moest zijn. We konden of naar beneden naar de Loterie Farm (met het mooie zwembad, zie foto's) of met een hele steile berg omhoog. We waren bang dat ons autootje de berg niet aankon dus gingen we eerst naar de Loterie Farm. Maar uiteindelijk besloten om met de auto de steile berg op te rijden. Op de foto's ziet het er niet zo steil uit als in het echt. Plankgas naar boven, de auto trok 't maar net. Boven aan gekomen kwamen we een viewpoint tegen. Uiteindelijk zei ik tegen de andere twee; je kon beneden wel 'n routekaart kopen en dan de route lopen van 1 of 2 uur. Maar och, ons autootje heeft ons deze wandeling bespaard waardoor we nog maar 'n klein stuk naar de top moesten lopen, ideaal! Boven op de berg had je een heel mooi uitzicht naar beneden. Dit zie je allemaal wel op de foto's. Na wat uitrusten zijn we weer in de auto gekropen op naar Mullet bay om daar uit te rusten van de inspanning, haha!
Na wat wisselingen in onze planning zijn we uiteindelijk toch zondag naar Fort Amsterdam gegaan want het was 'n beetje bewolkt 's morgens en het waaide ontzettend hard, dit zie je wel aan de foto's. Fort Amsterdam is dus hoe ze zich vroeger verdedigde tegen invallers die Philipsburg in wilde komen. Het was wel mooi om te zien want ook hier had je weer een mooi uitzicht omdat het op 'n berg ligt. Hier kwamen we toevallig ook nog een Nederlands echtpaar tegen. De mevrouw werkte ook in het onderwijs en was wel geïnteresseerd in onze ervaringen van het onderwijs hier. Toevallig was ze nu ook nog aan het vervangen op de Vijverhofschool (VSO) waar ik stage heb gelopen. Wereldje is weer klein!
Maandag gingen we Queensday vieren op Anguilla. We hebben hier al een aantal mensen over gehoord die erg positief waren. Dus we waren benieuwd. De bootreis leek in het begin op een treinreis waardoor we wat grappen maakten over koninginnendag vieren in Eindhoven maar uiteindelijk verder op zee begon de boot wat harder te schommelen, gelukkig niemand zeeziek geworden. Aangekomen op Anguilla werden we behoorlijk vriendelijk ontvangen, kregen een stempel erbij in het paspoort (Yamie glunderde van oor tot oor!) en met de taxi aan de linkerkant van de weg rijdend naar het strand. Hier aangekomen was het inderdaad mooi maar wel een rustig eiland vergeleken met Sint Maarten. Het leek wel onbewoond! Om 4 uur de taxi terug afgesproken en de meneer was zelfs op tijd (!!) een wonder en de boot naar huis genomen. Helaas dachten wij op de heenreis dat we voor een retourtje hadden betaald maar dat was dus niet zo. Bleek uiteindelijk toch best 'n duur tripje te zijn. Maar we leven hier niet zo royaal dus voor 'n keertje mag dat wel.
Ook heb ik foto's gemaakt van de second parade op dinsdag hier op het eiland. We hebben ook filmpjes gemaakt maar die laat ik wel zien bij thuiskomst.

'Voor de vroegere trouwe fans... De laatste aflevering van Bassie & Adriaan en de reis vol verrassingen speelt zich af op Sint Maarten. De boeven hebben in Nederland een inbraak gepleegd en kunnen dus in het buitenland niet gearresteerd worden. Bassie en Adriaan lokken hen echter van het Franse naar het Nederlandse deel van het eiland, zodat ze alsnog gevangen genomen kunnen worden. Deze constructie is in werkelijkheid ook geweest met de Heineken-ontvoerders in de jaren 80. Hierdoor zal Willem Holleeder een bijzondere band hebben met het eiland. Het gerucht gaat dat Willem naar het eiland toe zal komen….'

Ik heb nu eens best veel foto's voor jullie (na al dat geklaag);
(hele link kopieren en plakken in adresbalk)

PS.
- Het toilet met de post - it (foto) wilde ik toch met jullie delen. Ik heb een keer 's avonds de meisjes getrakteerd op 'n avondje 'post - itten'. Overal lagen ze!!
- Door de presentatie van de milieu-deskundige zijn we erachter gekomen dat de vuilnisbelt gewoon bijna onze buurman is.
- De 'meterkasten' zoals we deze in Nederland gewend zijn, zijn hier gewoon voor het huis (buiten dus) te vinden. Lekker slim, toch? (Zie foto)
- Het leuke aan Sint Maarten is dat je nooit weet hoe je dag eruit gaat zien. Voor controlefreaks en planners een onwerkbaar eiland. En ik vraag me af hoe erg ik hier weer aan moet wennen in Nederland want merk dat ik zelf ook gemakkelijker ben geworden.

Heel veel liefs en groetjes!! Tot over 15 dagen...

Yvonne.

• 02 Mei 2012 - 06:46

Riet En Cas:

Hallo yvonne,
    Wat leuk om te lezen dat alles zo goed gaat.
    Als je terug komt heeft Rick het huis misschien al klaar.
    Ben benieuwd naar de foto"s heb er nog geen gezien op de een of andere manier kunnen wij ze niet openen.
    Veel liefs Riet en Cas.

• 02 Mei 2012 - 16:12

Jennifer:

Leuk um weer get te leaze van dig. En tog wel sjiek um te huren det ze dig noa dien aafstuderen wel willen hebben doar. Altied fijn zon compliment en aanbieding. Enne...wat un foto's! Veural die van de kindjes en carnival zien erg leuk. En wie broen bis dig den.. pff zeg, neet normaal. Nog unne fijne letste 2 weake! Leefs oet Litouwen xx

• 04 Mei 2012 - 16:32

Daan En Andy En Fam:

Hoi juf Yvone.
    Wij hebben nu vakantie, vandaag hebben we voetbalclinic gehad bij irene.
    Hier waren trainers van PSV aanwezig
    Hier is het vandaag in iedergeval lekker weer. Daan gaat vanavond logeren bij Andy.
    We hebben het verslag niet helemaal gelezen maar daar gaan we zo aan beginnen. groetjes en tot over 14 dagen 5 uur 25 min en 13 sec nee nu 12 sec en nu 10 sec gr Daan en Andy en natuurlijk Daan's zusje Fleur

• 15 Mei 2012 - 07:29

Fenna:

Godsamme ik kom ouk urges achter, de foto's!! Toense dit bericht gesteurd hes kreeg ik telkens un foutmelding. Nou ontdek ik det ik die foto's nog gaar neet gezeen heb!! Dus ik goan nou smullen! hihiiii :)
    xx

• 15 Mei 2012 - 07:30

Fenna:

p.s. hahahahhaha is dea jong verkleid als zon takelwagending of wat is dit?? prachtig!